Scenár vyšetrenia:
V prípade posudzovania diagnóz u detí zvyčajne kombinujeme informácie z viacerých zdrojov k tomu, aby sme vedeli objektívne posúdiť klinický obraz dieťaťa a mohli sa zodpovedne vyjadriť k tomu, či jeho aktuálny psychický stav potvrdzuje alebo vyvracia zvažovanú diagnózu. Takéto „vyskladávanie mozaiky“ zvyčajne zaberá istý čas. Obdobne je to aj pri posudzovaní autizmu.
Pri vyšetrovaní nových detských klientov, s ktorými zatiaľ nemám vytvorený vzťah, je treba počítať zvyčajne minimálne s 2 stretnutiami:
- prvé úvodné stretnutie slúži anamnestickému šetreniu od rodičov, klinickému pozorovaniu dieťaťa a jeho adaptácii na prostredie mojej ambulancie a na moju osobu
(trvanie cca 1-1,5 hod.)
- druhé separačné stretnutie je zamerané na individuálnu prácu s dieťaťom a následnú konzultáciu s rodičmi
(trvanie cca 1 hod. – v závislosti od kvality kooperácie s dieťaťom)
- posúdenie rozumových schopností dieťaťa s autizmom sa deje nad rámec diagnostického vyšetrenia ohľadom diagnózy autizmus (tj, v inom, ďalšom termíne). Posudzovanie mentálnej úrovne autistu je pomerne náročné v dôsledku viacerých obmedzení na strane dieťaťa (bezrečovosť, deficity verbálneho porozumenia, pridružená porucha pozornosti, neochota vstupovať do interakcie a spolupráce s druhou osobou a pod.). Preto si kvalitné a validné posúdenie vyžaduje istú „predprípravu“ dieťaťa k podávaniu požadovaných výkonov – dieťa by malo vedieť usedieť za stolíkom, nie svojhlavo odbiehať, malo by byť primerane sústredené na podnetový materiál, malo by rešpektovať pokyny psychológa (vyčkať na jeho výzvu, začať a dokončiť požadovanú činnosť a pod.)... Kým nie sú zvládnuté tieto zručnosti, posúdenie mentálnej úrovne dieťaťa je zvyčajne bezpredmetné.